Περιεχόμενα Δικαιώματα Υποχρεώσεις η-Πνύκα Αναζήτηση

Ο Υπολογιστής ως Δίκτυο
Προηγούμενη Σελίδα

 

Ο ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ ΩΣ ΔΙΚΤΥΟ

Εισαγωγή

Ο Η/Υ είναι μία μηχανή που εκτελεί μαθηματικές και λογικές εργασίες με καταπληκτική ακρίβεια και ταχύτητα. Έχει δύο μεγάλα πλεονεκτήματα:

  1. μπορεί να αποθηκεύσει τεράστιες ποσότητες πληροφοριών και
  2. μπορεί να τις επεξεργαστεί με καταπληκτικά μεγάλη ταχύτητα.

                      Αν κάποιος θέλει να κατανοήσει πως δουλεύει ο υπολογιστής μια καλή αρχή θα ήταν αν το μελετούσε εκ των έσω. Τι δηλαδή υπάρχει στο εσωτερικό του υπολογιστή, ποια είναι αυτά τα εξαρτήματα που, υπό κανονικές συνθήκες δουλεύουν αδιάκοπα για μας και τι δυνατότητες μπορούν να μας προσφέρουν. Σ’ αυτό το σημείο θα προσπαθήσουμε να κάνουμε μια γρήγορη παρουσίαση των κυριοτέρων μερών ενός σύγχρονου οικιακού ηλεκτρονικού υπολογιστή και θα δούμε πώς αυτός λειτουργεί σαν ένα μικρό δίκτυο. Πώς όλα τα «μέρη» του επικοινωνούν.

 

Τα λογικά μέρη ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή

 

  1. Πρώτον, αν πρόκειται να επεξεργαστούμε μία ποσότητα πληροφορίας (πράγμα το οποίο είναι ο κύριος λόγος ύπαρξης των υπολογιστών), είναι ζωτικής σημασίας να μπορούμε να εισάγουμε στο μηχάνημα τα δεδομένα της επεξεργασίας. Άρα όλοι οι Η/Υ πρέπει να είναι εξοπλισμένοι με ένα λειτουργικό μέρος που να χρησιμεύει ως τρόπος εισαγωγής πληροφοριών.
  2. Η επεξεργασία της πληροφορίας είναι ανούσια αν δεν μπορούμε να δούμε τα αποτελέσματά της. Έτσι όλοι οι Η/Υ πρέπει να έχουν ένα λειτουργικό μέρος που χρησιμεύει ως τρόπος εξόδου της επεξεργασμένης πληροφορίας.
  3. Φυσικά, πρέπει να υπάρχουν εξαρτήματα που αναλαμβάνουν την επεξεργασία των δεδομένων. Αυτό είναι το πιο βασικό μέρος ενός Η/Υ.
  4. Δεν θα μπορούσαμε να επεξεργαστούμε τις πληροφορίες εάν αυτές απλά διέρχονταν από το μηχάνημα. Έτσι χρειάζεται ένα μέρος όπου τα δεδομένα αποθηκεύονται είτε προσωρινά είτε μόνιμα, τα αποθηκευτικά μέσα. Επιπλέον τα μέσα αποθήκευσης έχουν ακόμα ένα “λόγο ύπαρξης”. Ο υπολογιστής είναι ανάγκη να “ξέρει τι πρέπει να κάνει”. Έτσι οι οδηγίες που χρησιμεύουν για τη λειτουργία του είναι ένα είδος πληροφορίας που πρέπει κάπου να αποθηκευτεί.
  5. Τέλος, πρέπει να υπάρχει κάτι που να ελέγχει τι κάνουν τα υπόλοιπα μέρη. Αν παραλείψουμε αυτό τότε έχουμε κάτι που απλά μοιάζει με Η/Υ. Έχει ότι χρειάζεται για να κάνει οτιδήποτε αλλά όχι “εγκέφαλο” για να του πει πότε να τα κάνει.
  6.  

                     Συνοπτικά ένας υπολογιστής έχει: α)Τα μέσα για να δεχθεί πληροφορίες, να τις εξάγει, να τις αποθηκεύσει, να τις επεξεργαστεί και β)Ένα μέρος που διευθύνει τις παραπάνω λειτουργίες.

 

Πληροφορίες εκ των έσω :

Ø      Μητρική πλακέτα: Πρόκειται για την κεντρική πλακέτα του υπολογιστή μας επάνω στην οποία είναι συνδεδεμένα ή καταλήγουν τα υπόλοιπα εξαρτήματα. Αυτή υποστηρίζει όλες τις λειτουργίες που γίνονται πιθανό πρόβλημα σ' αυτή επηρεάζει άμεσα όλο το σύστημα. Είναι κατά κάποιο τρόπο ο "σκελετός" επάνω στον οποίο χτίζετε ο ηλεκτρονικός υπολογιστής.

Ø      Επεξεργαστής: Είναι ο "εγκέφαλος" του συστήματός μας όπου εκεί εκτελούνται και επεξεργάζονται όλες οι εντολές που εμείς δίνουμε. Όσο πιο γρήγορος είναι τόσο το καλύτερο. Ο επεξεργαστής τοποθετείτε επάνω στη μητρική πλακέτα και σχεδόν πάντα συνοδεύεται από το σχετικό ανεμιστηράκι διότι κατά την λειτουργία του ανεβάζει πολύ τη θερμοκρασία του συστήματος.

Ø      Μνήμη: Συστατικό απαραίτητο για τη λειτουργία επεξεργαστή. Η μνήμη επιτρέπει στο σύστημά μας την ταυτόχρονη επεξεργασία πολλών εντολών κι έχει άμεση επίπτωση στο χρόνο που χρειάζεται για την πραγματοποίησή τους. Πρόκειται για μικρού μεγέθους τσιπς που τοποθετούνται επάνω στη μητρική πλακέτα.

Ø      Ο σκληρός δίσκος: Είναι το μέρος όπου είναι αποθηκευμένα τα ψηφιακά αρχεία τα οποία είναι απαραίτητα για την έναρξη και τη λειτουργία του υπολογιστή. Ονομάζεται έτσι γιατί πρόκειται όντως για ένα δίσκο ο οποίος περιστρέφετε με μεγάλη ταχύτητα επιτρέποντάς μας να έχουμε γρήγορη πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα.

Ø      Κάρτα οθόνης: Πρόκειται για μια κάρτα, τοποθετημένη επάνω στη μητρική πλακέτα η οποία ελέγχει τα πάντα σχετικά με την επικοινωνία του υπολογιστή με την οθόνη. Υποστηρίζει τα χρώματα, την ανάλυση και την ποιότητα της εικόνας που βλέπουμε.

Ø      Κάρτα ήχου: Άλλη μια κάρτα τοποθετημένη επάνω στη μητρική πλακέτα η οποία φροντίζει για τη σωστή απόδοση των ήχων που παράγονται από τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή.

Ø      Μόντεμ: Είναι το εξάρτημα που μας δίνει πρόσβαση κι επικοινωνία με τον έξω κόσμο δηλαδή το διαδίκτυο. Κυκλοφορεί σε δύο τύπους, το εσωτερικό και το εξωτερικό. Το εσωτερικό είναι με μορφή κάρτας που τοποθετείτε επάνω στη μητρική πλακέτα και στο πίσω μέρος της έχει είσοδο για καλώδιο τηλεφώνου. Το εξωτερικό είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα μέσα σε συσκευασία ξεχωριστής συσκευής με δικό της τροφοδοτικό ρεύματος, κουμπιά λειτουργίας, on - off και καλώδια εξωτερικής σύνδεσης με τον υπολογιστή.

Ø      Οδηγός δισκέτας: Πρόκειται για μια συσκευή η οποία είναι υπεύθυνη για να διαβάζει και να γράφει δεδομένα από και προς τις δισκέτες παίζει δηλαδή με απλά λόγια το ρόλο ενός "κασετόφωνου" που διαβάζει δεδομένα (παίζει μουσική) ή γράφει δεδομένα (ηχογραφεί). 

Ø      Οδηγός cd rom: Πασίγνωστο σε όλους από τα ανάλογα δισκάκια μουσικής και απαραίτητο συστατικό κάθε υπολογιστή. Παίζει τον ίδιο ρόλο με τον οδηγό της δισκέτας μόνο που εδώ μπορούμε μόνο να διαβάσουμε από το δισκάκι χωρίς να έχουμε τη δυνατότητα να γράψουμε.

Ø      Τροφοδοτικό ρεύματος: Αυτή η συσκευή είναι η "καρδιά" του συστήματός μας που τροφοδοτεί όλα τα επιμέρους εξαρτήματα με το απαραίτητο για τη λειτουργία τους ηλεκτρικό ρεύμα. Βρίσκεται στο πίσω μέρος του υπολογιστή και σε αυτό καταλήγει το καλώδιο του ρεύματος. Συνδέεται άμεσα με την μητρική πλακέτα κι από εκεί με τις υπόλοιπες συσκευές που το έχουν ανάγκη.

Ø      Θύρες επικοινωνίας: Πρόκειται για τις εισόδους και εξόδους που βρίσκουμε στο πίσω μέρος του υπολογιστή μας και σε αυτές συνδέουμε διάφορες εξωτερικές συσκευές όπως scanner, εκτυπωτή, οθόνη, modem, ηχεία κ.α. Συναντούνται σε διάφορους τύπους όπως σειριακές, παράλληλες ή και USB και η ταχύτητες επικοινωνίας που προσφέρουν ποικίλουν ανάλογα. Πιο σύγχρονη από τις παραπάνω θεωρείται η USB θύρα με ανάλογα πλεονεκτήματα σε ταχύτητες πρόσβασης δεδομένων.

 

Περιφερειακά : 

Μονάδες εισόδου :

Ø      Πληκτρολόγιο: Απαραίτητο για την εισαγωγή στοιχείων στον υπολογιστή, κειμένων ή και εντολών.

Ø      Ποντίκι: Πήρε την ονομασία της από το σχήμα της και το καλώδιο που (ως ουρά ποντικιού) το συνδέει με τον υπολογιστή. Είναι υπεύθυνο για την μετακίνηση του δείκτη, αυτό το μικρό βελάκι δηλαδή που μας επιτρέπει να ελέγχουμε διάφορες λειτουργίες προγραμμάτων πηγαίνοντας το επάνω στο κατάλληλο σημείο και κάνοντας κλικ.

Ø      Σαρωτής :  Είναι η συσκευή εκείνη με την οποία μπορούμε να εισάγουμε στον Η/Υ εικόνες ή ακόμα και έτοιμα έγγραφα για να τα επεξεργαστούμε.

Ø      Βιντεοκάμερα :  Χρησιμοποιείτε για την εισαγωγή βίντεο.

Ø      Μικρόφωνο :  Είναι το μέσο εκείνο με το οποίο μπορούμε να εισάγουμε ήχο.

 

Μονάδες εξόδου :

Ø      Οθόνη: Χωρίς αυτή δεν θα μπορούσατε να διαβάζετε αυτό το κείμενο. Η οθόνη στην ουσία μας μεταφέρει την κατάσταση που επικρατεί στο εσωτερικό του υπολογιστή μπροστά στα μάτια μας και μας δίνει τη δυνατότητα να την ελέγξουμε. Οπτικοποιεί δηλαδή τις λειτουργίες του υπολογιστή. Κυκλοφορούν οθόνες σε διάφορα μεγέθη (μετρώντας σε ίντσες), αναλύσεις και τύπους.

Ø      Εκτυπωτής :  Είναι η συσκευή εκείνη που δίνει την δυνατότητα να εκτυπώσουμε κείμενο, φωτογραφίες κ.τ.λ.  Υπάρχουν διάφορα είδη εκτυπωτών π.χ. inkjet, lazer, ακίδων κ.τ.λ.

Ø      Μεγάφωνα :  Είναι η συσκευές εκείνες που χρησιμοποιούνται για την έξοδο του Βασικά μέρη του ηλεκτρονικού υπολογιστήήχου.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Μητρική πλακέτα :

Είναι η βάση ενός σύγχρονου υπολογιστικού συστήματος. Αν ο επεξεργαστής είναι το "μυαλό" του υπολογιστή, τότε θα μπορούσαμε να πούμε ότι η μητρική πλακέτα είναι το "κεντρικό νευρικό σύστημα". Τα κυριότερα μέρη μιας μητρικής πλακέτας είναι:

Ø      Chipset συστήματος και ελεγκτές

Ø      Δίαυλοι υπολογιστή

Ø      Βασικό Σύστημα Εισόδου/ Εξόδου (BIOS)

Ø      Κρυφή μνήμη

Ø      Πόροι συστήματος

 

Δίαυλοι υπολογιστή:

Οι δίαυλοι του υπολογιστή είναι βασικά λεωφόροι δεδομένων πάνω στη μητρική πλακέτα Είναι ηλεκτρικά κανάλια, μέσω των οποίων, επικοινωνούν τα διάφορα μέρη του υπολογιστή. Το φυσικό μέρος των διαύλων, αυτό που εμείς βλέπουμε όταν κοιτάξουμε μέσα στη μητρική πλακέτα, είναι ένα σύνολο από υποδοχές στο πίσω μέρος του υπολογιστή, στις οποίες τοποθετούμε την κάρτα γραφικών, την κάρτα ήχου και όλες τις κάρτες του συστήματος. Μέσω των διαύλων αυτών η κάρτα γραφικών παίρνει πληροφορίες από τον επεξεργαστή, ο επεξεργαστής αποθηκεύει δεδομένα στο σκληρό δίσκο, κτλ.

Κατά την εκτέλεση των προγραμμάτων πρέπει να γίνει μεταφορά δεδομένων από και προς τη μνήμη. Αυτό γίνεται μέσω των αποκαλούμενων διαύλων ή αρτηριών (Busses). Γενικότερα, η επικοινωνία όλων των συσκευών του υπολογιστή γίνεται μέσω διαύλων. Ένας δίαυλος είναι στην πραγματικότητα ένα κανάλι επικοινωνίας, πάνω στο οποίο ρέει η πληροφορία μεταξύ δύο ή περισσοτέρων συσκευών. Πάνω σε ένα δίαυλο υπάρχουν σημεία πρόσβασης, ή χώροι στους οποίους μπορούν να συνδεθούν οι διάφορες συσκευές και να γίνουν μέλη του διαύλου, τα οποία μέλη μπορούν να στείλουν και να λάβουν πληροφορίες. Υπάρχουν τρεις τύποι διαύλων, δίαυλος διευθύνσεων, δεδομένων και ελέγχου. Οι δίαυλοι αυτοί απαρτίζονται από διάφορες γραμμές, σε κάθε μία από τις οποίες μπορεί να περάσει ένα ηλεκτρικό σήμα, που πάντα αντιστοιχεί σε ένα δυαδικό σύμβολο "0" ή "1". Όταν η μονάδα ελέγχου θέλει να ανακαλέσει ένα δεδομένο που βρίσκεται στη μνήμη, στέλνει τη διεύθυνση αυτής της θέσης μνήμης στο δίαυλο διευθύνσεων (address bus).

 

horizontal rule

Copyright 2002: Ασκληπιακό Πάρκο Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών
Τελευταία ενημέρωση / Last modified: 04/16/04